ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

اقای علی محمد صالحی ممنون میشم اگه خودتون به سوالم پاسخ بدین من قبلا ازتون مشاوره گرفتم نمیدونم الان با شوهرم چیکارکنم بیشتر از ده روزه که قهر کرده و فقط تو جمع باهم حرف میزنیم کلا خیلی قهر میکنه.راجع به بد بینی هم یه نفر میگفت احتمال داره ادم خودش مشکل بد بینی داشته باشه ولی اخه من از اولش که اینطوری نبودم خودش باعث شد بمرور زمان شکاک بشم از کجا بفهمم مشکل دارم یا نه چجوری با شوهرم اشتی کنم کمکم کنید تورو خدا


مشاور (علی محمد صالحی)

سلام و عرض ادب.
من نتونستم سوال قبلیت رو پیدا کنم تا اطلاعات بیشتری راجع به شما متوجه بشم، ظاهرا دفعه قبل آدرس ایمیل رو در مشخصات وارد کردی، و برای این سوال تنها شماره تلفن نوشتی، یا اینکه شماره تلفنی که ایندفعه وارد کردی با دفعه قبل متفاوته. در هر حال اگه امکانش باشه دوباره سوال رو با مشخصات کامل یعنی آدرس ایمیل و شماره تلفن مطرح کنی بهتره. اما به هرحال من چند نکته بیان میکنم.
راجع به اینکه گفتی شوهرت خیلی قهر میکنه، این مسئله میتونه دلایل شخصیتی یا محیطی داشته باشه، که الان نمیخوام بهش بپردازم، اما اون چیزی که مهمه اینه که متاسفانه پی­آمدهای منفی قهر و بی اعتنایی، به مراتب از دعوا و مشاجره هم بیشتره. چون قهر کردن سیم برقراری ارتباط را قطع می­کنه و اگر قهر کردن در یک خانواده­ به عادت تبدیل بشه، زن و شوهر به بحران خیلی نزدیک شدن. دعوا نشون میده که موانعی وجود داره، اما پل ارتباطی هم هنوز هست. از این­رو امیدی به بهبود روابط وجود داره، اما وقتی قهر اتفاق میافته پل ارتباطی قطع میشه. اما کاری که میتونی انجام بدی اینه که همسرت رو تشویق کنی هر موقع از دست تو ناراحت میشه، بجای قهر کردن، همون موقع یا بعدش ناراحتیش رو ابراز کنه و تو خودش نریزه، و حتی اگه این کار باعث تنش و اختلاف هم بشه، بهتر از اینه که تبدیل به قهر طولانی مدت بشه. البته این هم راحت نیست که کسی عادت خودش رو تغییر بده و سبک رفتاری خودش رو عوض کنه. برای آشتی کردن هم اگه سهم و مسئولیت خودت رو نسبت به اتفاقی که افتاده و منجر به قهر شده رو بپذیری ممکنه اون هم نرمتر بشه و آشتی کنه، مثلا بگی: الان که فکر میکنم میبینم تو این مسئله، من نباید بیش از اندازه حساسیت نشون میدادم یا نباید اون حرف رو میزدم و اشتباه کردم که اون حرف رو زدم...، و باید بدونی که معذرت خواهی شکستن غرور نیست، نمایش شعوره.
از طرف دیگه اگه همسرت هم کار اشتباهی کرده یا حرف نامناسبی زده، اونو ببخشی. چون بخشش سبب میشه که تنش و اضطرابت کاهش پیدا کنه و با رها شدن از خشم و آزردگی، تمام توجهت معطوف به زمان حال میشه.
و راجع به اینکه بیان کردی «یه نفر میگفت احتمال داره ادم خودش مشکل بد بینی داشته باشه»، بله درسته، این یک اختلال روانشناسی هست به اسم پارانوئید، که فرد مبتلا، به همه چیز و همه کس شک داره و بدبینه، به‌طوری‌که انگیزه‌های افراد را شرارت آمیز تلقی میکنه. برخی از علامت های این اختلال موارد زیره:
  • بدون دلیل کافی، شک داشته باشه که دیگران او را استثمار می‌کنند، به وی ضرر می‌رسانند، یا سرش کلاه می‌گذارند.
  • مشغولیت دائم ذهنیش، شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیانش باشد.
  • به دلیل ترسی ناموجه از اطمینان کردن به دیگران اکراه داشته باشد.
  • در پس اظهار نظرهای بی‌غرضانه یا اتفاق‌های بی‌خطر، معانی تحقیر‌کننده یا تهدیدکننده پنهانی بیابد.
  • همیشه دلخور و ناخشنود باشد، یعنی اگر کسی توهین کرده باشد، صدمه‌ای رسانده باشد، یا بی‌احترامی کرده باشد هیچ وقت او را نبخشد.
  • با کوچکترین چیزی احساس کند به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده است، حال آنکه دیگران چنین معنایی را در آن چیزها به‌طور آشکار نیابند؛ فوراً واکنشی خشمگینانه نشان دهد یا به مقابله بپردازد.
  • مکرراً و بدون هیچ دلیل، به وفاداری همسرش شک کند.
در هر صورت بعید میدونم شما این نشونه ها رو داشته باشی و بصِرف اینکه گاهی به شوهرت بدبینی یا شک میکنی، جزء اختلال بدبینی یا پارانوئید نمیشی و اون کاملا متفاوته.
موفق و سرفراز باشی.
 
بیشتر بخوانید:
ویژگی های شخصیت پارانوئید